יום שני, 18 באפריל 2016

אין אור בקצה המנהרה!

האם לקוחותיה של ענבל אור יוצאים מאור לחושך ?
ניתוח שפת הגוף של ענבל אור, על פי הראיונות האחרונים שנערכו עימה בתקשורת, ובעיקר הראיון המדובר שקיימה לאחרונה בחדשות ערוץ 2, מעורר מחשבות רבות.
לאורך השבוע כולו, לא פסקו להגיע אליי הודעות ומיילים של חברים, מכרים ואנשים שאני לא מכירה, שהתעניינו בדבר אמינותה של ענבל לאורך הריאיון כולו. 


אחרי עשרות טלפונים והודעות, ולאחר שהתבקשתי לנתח את הריאיון בתוכנית רדיו, וכמעט בכל שיחה אליה נקלעתי בשבועות האחרונים, החלטתי שכדאי לשתף את הניתוח המקצועי שלי ברבים.
ראשית, אני חייבת לציין כי הסיפור של ענבל אור נגע לליבי באופן אישי, אך לא מהצד של "סינדרלה", אותה אישה חסרת כל, שגדלה בבאר שבע וצמחה והפכה למיליונרית בעשר אצבעות (כפי שהיא מתארת), אלא דווקא מצידם של אותם רוכשים, לקוחותיה, ששמו את כספם על קרן הצבי, בתמימות אין קץ ובאמונה אחר חלום נכסף שמכרו להם. 

הסיבה שבחרתי להתמקצע וללמוד לעומק את נושא שפת הגוף, נבעה מ"עקיצה" כלכלית כואבת של רואה חשבון, שגנב את כספי וכספי בן זוגי בשיטתיות ובחכמה רבה. ואני, שרציתי להאמין לכל הטוב שאותו רואה חשבון הציע, הלכתי שבי אחריו. על אף ספקות רבות שהידהדו בי לאורך כל הדרך, תחושותיי הפנימיות, כלומר האינטואיציה שלי, צעקה לי לא פעם ולא פעמיים, אך עדיין בחרתי להאמין לסיפורים ולהבטחות קסומות. 

אז איך זה קורה ?
הנטייה של כולנו בלי יוצא מן הכלל היא להישען על ההיגיון, על השכל. בעידנים היסטורים, הינו עסוקים בהישרדות, מאחר ולא היתה לנו חלופה אחרת, נשענו על האינטואיציה, על הבסיס ההישרדותי שדאג להעניק לנו הבורא. ואילו כיום, בעידן הסמרטפונים, הנתיבים הכפולים, האינטרנט וטירוף הטכנולוגיה, אנו מחפשים את התשובות בידע נרכש, בעובדות מוחשיות, ומתעלמים יותר ויותר מהאינטואיציה. ופה טמונה הטעות!
שפת הגוף היא האינטואיציה בשיא הדרה! החושים שלנו קולטים המון אינפורמציה מהסביבה, עוד הרבה לפני שהמוח מצליח לעבד את הנתונים ומייצר תחושה פנימית רגשית שברוב המקרים (כ – 95% עפ"י מחקרים) הינה נכונה. כלומר, אדם יודע אם זה העומד לפניו מספר לו סיפורי אגדות או מתכוון לכל מילה שאומר.
אני חייבת לסייג ולציין כי שפת גוף משקפת את האמת הפנימית של אדם. את תחושותיו ורגשותיו האמיתיים ולעיתים גם את מבנה האישיות שלו. ולכן, בכתבה זו אתייחס רק לעובדות המשתקפות מתוך שפת גופה של ענבל אור בראיונות הטלוויזיוניים שנערכו עימה. עובדות שבחרה לא לחשוף בראיון זה. 


בבואי לבחון שפת גוף של אדם, אני למעשה עושה קישורים וחיבורים בין הסיטואציה בה נמצא אותו אדם, לבין המלל המילולי והמלל הבלתי מילולי.
בדקות הראשונות לראיון, כאשר ענבל אור מדברת על הגעתם של בלשים וחוקרים למשרדיה, ולאחר מכן על כך שלא נתנו לה לדבר עם 4 בנותיה, זולגות דמעות מעיניה לשבריר של שניה ומבטה מופנה לכיוון שמאל מטה. העיניים הם האיבר היחיד בגופנו שלא ניתן לשלוט בו! מאחר ותנועות העיניים מופעלות ומונעות ע"י תת המודע.
כשאדם מסתכל שמאלה למטה, המשמעות היא שהוא מתחבר לרגשות עמוקים, בדרך כלל שליליים. ואכן כשענבל אור מדברת על הסיטואציה בה היא נשברה, כאשר הגיעה למשרדים וראתה כ 30 חוקרים, סיטואציה בה נלקחו לה הטלפונים והיא לא יכלה לדבר אפילו עם בנותיה, מדובר באמת צרופה.
מספר שניות אחר כך, גיליתי מיקרו הבעה של בוז! וכאן ברור שהיא בזה לאותם חוקרים ולאותה סיטואציה שהיא נקלעה אליה, מה שמצביע על חוסר לקיחת אחריות אמיתית למעשיה.
הרגע בו נראתה ענבל אור "לוקחת אויר" באופן מוגזם, בערך אחרי דקה ו-11 שניות מרגע תחילת הריאיון, אמנם נראה כמו הצגה, אך זו איננה הצגה! רגע זה נובע כתוצאה מתחושת חנק וקושי לנשום, ובניסיון להראות חזקה ולעמוד באותה הצגה של "האימא\האישה החזקה שלא נשברת".
אותו בכי שנחשפנו אליו בראיון עימה, אכן אמיתי ומשקף את תחושותיה של ענבל למצב אליו נקלעה. 


כמובן שזוהי תחושתה האובייקטיבית מזווית ראייתה! כשכן לטעמי המקצועי פה טמון המכשול האמיתי. מדובר בבחורה נרקיסיסטית, שתפיסת המציאות שלה בעייתית. היא אכן מאמינה בכל ליבה כי נעשה לה עוול, והיא אכן מאמינה בכך שבנק מזרחי פעל בכדי לפגוע בה באופן אישי, ושנעשה לה רצח אופי. אך עם זאת, ניתן לזהות כיצד מעוותת ענבל את המציאות וברגעים אלו בהחלט מצאתי עובדות ברורות לשקר.
כשהמראיינת שואלת אותה על מאות לקוחות ששילמו על דירות שהובטחו להם, ענבל עוצמת עיניים לשבריר שניה. הדבר מעיד על כך שהיא מתכחשת לעובדה זו , לא רוצה לשמוע או לדעת.
תוך מענה, מנסה ענבל להסביר כי תחזיר ולא תפקיר אף לקוח – במילה "כולם" ניתן לראות כי עיניה נעצמות. מיקרו הבעה זו מעידה על שקר (העיניים הן ראי לנפשו של האדם ולכן אדם משקר יעצום את עיניו או יוריד את העפעפיים ל"חצי התורן") בכדי להסתיר את האמת הפנימית שלו.
בדקות האחרונות לראיון מדברת ענבל על כך ש"הבנק ישלם" – היא מתכוונת לכל מילה שהיא אומרת. מביעה איום גלוי בשפה המילולית, אך גם בשפה הבלתי מילולית, בה היא חושפת שיניים, מרימה את הראש כלפי מעלה ומשתמשת באצבע המורה של יד ימין, בתנועת איום ברורה. 


מצרפת כאן את סרטון הריאיון המנותח. שווה לצפות בו וללמוד את הלקח. כולי תקווה שלא תמצאו עצמכם חסרי אונים כמו אותם לקוחות של ענבל אור. 


שלכם,
מעיין בשן
מומחית לשפת גוף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה